Hvordan Utvide din Business

10 tips fra tatovør Niz Carillo av Amanda Peukert

August 3, 2022

Så, du ønsker å ekspandere din tattoo business, men du har allerede sett gjennom det meste av den grunnleggende, ineffektive rådgivningen, ikke sant? På dette tidspunktet er du sannsynligvis på utkikk etter unik veiledning fra et profesjonelt perspektiv - noen tips og triks som du ikke finner noe annet sted. Vel, du har kommet til rett sted.

Tatoveringsartisten Niz Carillo har vært i gamet i over 15 år. I dag er han eier og operatør av One Drop Tattoo – et vellykket studio med et voksende mannskap og klientell. Når Niz forbereder seg på å utvide sitt lokale for tredje gang på bare fem år, viser han noen mindre kjente metoder for å utvide din virksomhet.

1. Kjenn virksomheten

"For å utvide din virksomhet eller for å utvide deg selv som virksomhet må du kjenne din virksomhet – kjenn industrien og forstå hva du begir deg ut på før du forplikter deg til tatovering. Ikke ta snarveier."

Å kjenne tatoveringsbransjen kan virke som en enkel oppgave – spesielt hvis du har vært en artist eller samler i lang tid – men ettersom industrien fortsetter å ekspandere og utvikle seg, multipliseres mengden tilgjengelig informasjon.

Tatoveringsindustrien er ikke bare enorm, den er også eldgammel. Det er mye å lære. Uten en stabil kilde til samlet tatoveringsnyheter, er det opp til deg å gjøre arbeidet.

Dette betyr å holde deg oppdatert på skiftende trender, verdensomspennende regler og forskrifter, de viktigste aktørene i gamet, industriens historie, og så mye mer.

2. Bli en ekspert på verktøyene i bransjen

"For å utvide din virksomhet, sørg for at du kontinuerlig utdanner deg selv om bransjeverktøy. I disse dager er folk så tilbøyelige til å bare gå og kjøpe det enkleste eller billigste som er annonsert. Det er ikke nok å bare vite hva en maskin, strømforsyning og klippeledning er, du trenger å vite hva som fungerer best så du kan gjøre ditt beste arbeid."

En del av bransjens eksponentielle ekspansjon har å gjøre med dens stadig utviklende verktøy.

Fra trådløse maskiner til tatoveringsblekk som lyser i svart lys, er de tilgjengelige instrumentene ikke bare i endring, de blir noe eksperimentelle. Derfor er det opp til deg å vite mer enn bare det grunnleggende.

Dette betyr å unngå å ta et annonsers ord for det – eller til og med en annen artists – og virkelig prøve noen av produktene selv (det som fungerer best for dem, kan kanskje ikke fungere best for deg). Veien til å bli ekspert er brolagt med praksis.

3. Utvid nettverket ditt

"Omgå deg med likesinnede for å utvide din tattoo business. Finn folk som deler samme sti som deg og som gir en positiv innflytelse. Å utvide nettverket ditt innenfor bransjen vil introdusere deg for så mange forskjellige mennesker verden over og gi uendelige muligheter."

Selv om alle tatoveringsartister åpenbart har håndverket til felles, betyr ikke det at de alle deler de samme målene. Sørg for at selskapet du holder deg med er høyt ambisiøst og orientert mot aspirasjoner. Dette vil sikre at du forblir motivert og inspirert.

Dessuten finner tatovering sted over hele verden. Å utvide sirkelen din for å inkludere tatoveringsartister fra andre land vil ikke bare holde deg kulturelt oppdatert, men det vil åpne dører og gi deg tilgang til vekst og muligheter som kan endre din karriere.

4. Bruk sosiale medier, ikke la det bruke deg

"Definitivt bruk sosiale medier for å få tatoveringene dine der ute og for å nettverke med dine kolleger, men ikke la det sløse bort verdifull tid. Hold fokus."

Sosiale medier er et utrolig markedsføringsverktøy for tatoveringsartister. Ikke bare lar det deg skape en digital portefølje som, i motsetning til en fysisk portefølje, kan nås globalt, det letter også global kommunikasjon som kan utvide nettverket ditt og øke din tatoveringsvirksomhet (se: tips #3).

Men, sosiale medier er også en mesterlig distraksjon, som kan hindre fremgang og også stunt originalitet. Heldigvis har du kontroll over hvor mye tid du bruker på å bla gjennom sosiale medier, samt hvem du følger.

Av denne grunn foreslår vi å formulere en inspirerende internett-opplevelse ved å begrense trivielle kontoer og behandle dine sosiale medier som et forretningsverktøy i stedet for en flukt fra virkeligheten.

5. Ikke ta fra bransjen uten å gi tilbake

"Kjøp andre kunstneres trykk, møt opp på kunstutstillinger, gi tilbake når du kan. Dette blir lagt merke til og kommer vanligvis tilbake til deg."

Tatoveringsindustrien har mye å tilby – det er historie, kameratskap, en givende karriere, økonomisk frihet, osv.

Men vær bevisst på å akseptere fordelene ved tatovering uten å aktivt uttrykke takknemlighet og bidra til håndverket. Å støtte dine medkunstnere og industrien som helhet er viktig når du vokser din tatoveringsvirksomhet, da det etablerer dine intensjoner og perspektiv.

6. Hold egoet i sjakk

"Det er lett å komme foran seg selv i denne bransjen, så sørg for å være tro mot deg selv og forbli takknemlig. Ikke ta denne muligheten for gitt. Jeg mener, vær bestemt, men husk også: Ingen liker en idiot."

Nå mer enn noen gang er tatovering en karriere med kjendisstatus – som det burde være. Men med den stadig økende populariteten av tatoveringer og kommersialiseringen av bransjen av TV-nettverk, er det lett å miste synet av hvorfor du begynte i utgangspunktet.

Å holde egoet i sjakk er viktig når du vokser din tatoveringsvirksomhet, da det lar deg forbli jordnær og ydmyk. Disse egenskapene hjelper ikke bare i å skaffe kunder, de skaper en bedre tatoveringsopplevelse for alle involverte (kunder, kolleger, deg selv, osv.).

7. Vær smart med penger

"Du gjennomgikk hele lærlingperioden. Du gjorde all denne jobben for å komme dit du er nå. Hvorfor kaste alt bort? Tjen pengene dine og husk hvor hardt du jobber for dem. Du kommer til å ha det gøy i denne bransjen, du kommer til å ha alle disse livserfaringene, men du vil ikke gjøre det blakk – det er når tatoveringsvirksomheten din mislykkes."

Det er en overflod av penger å tjene som tatoveringsartist. Dessverre er det delvis grunnen til at bransjen har blitt så overfylt. Uansett, det er viktig å være smart med pengene dine, siden det ofte krever penger for å tjene penger.

Å investere i kvalitetsprogramvare for tatoveringsvirksomheten er en smart måte å holde styr på økonomien din på og eliminere stresset med å beregne tall for skatter, leie og rapporter.

8. Alltid vær villig til å lære

"Ha bøker, referanser og kunstverk overalt, rundt deg. Internett er kult og alt det der, men du ser bare på de samme tingene om og om igjen. Det er vanskelig å finne noe originalt lenger. Omgi deg med inspirasjon og fortsett å lære."

Å lære er livsnerven i tatoveringsbransjen. Fra øyeblikket du innser at du er lidenskapelig opptatt av kunst til den dagen du gjør din siste tatovering, er du konstant i en tilstand av læring. Av denne grunn er det viktig å ha pålitelige ressurser for hånden.

Som med læring, er veksten av din tatoveringsvirksomhet en kontinuerlig utvikling. Hver dag, streb etter å bli bedre, skaffe mer kunnskap og bidra til din egen utvikling. Å gjøre dette vil sikre at din tatoveringsvirksomhet utvikler seg i riktig retning.

9. Pass på dine egne saker

"Dette er en bransje som er drevet av egoer, noe som kan føre til drama. Ikke nedlatende noen eller tro at du er bedre enn noen andre. Nyt bare arbeidet ditt og hold deg unna unødvendig tull."

Det er tusenvis av profesjonelle tatoveringsartister i denne bransjen. Det betyr at det er en mengde ulike personligheter og oppblåste egoer å samhandle med – spesielt som en artist som prøver å utvide sitt rike.

For å vokse din tatoveringsvirksomhet, er det avgjørende at du fokuserer på arbeidet ditt uten å la deg distrahere av bransjedrama.

10. Ha en plan

"Sørg for at du er klar før du engang tenker på å komme inn i denne bransjen. Mange hopper inn uforberedt, og det er derfor de mislykkes. Denne bransjen er en utfordring, vær forberedt."

Glamouren i den moderne tatoveringsbransjen er ganske forlokkende. Den skryter av bilder av tatoverte skjønnheter, penger, berømmelse og en tilsynelatende sikker karrierevei. Dessverre er det ikke hele bildet.

Det er utfordringer som er iboende i tatovering, som kan være nedslående og skremmende. Å ha en solid plan på plass – og definere hva du har å tilby – er viktig når du vokser din tatoveringsvirksomhet. Dette vil i hovedsak sette deg opp for suksess i en mettet bransje.

Selvfølgelig kan du avvike fra planen etter hvert som karrieren din utvikler seg, men du vil ikke gjøre det i blinde. Husk: Mens å kaste seg hodestups inn i ting er en måte å lære å svømme på, er det også en ganske god måte å drukne på.